BĚŽECKÝ SERIÁL S FYZIOTERAPEUTEM A BĚŽKYNÍ

Běhání podporujeme, ale chceme, abyste běhali zdravě a správně. Sledujte pravidelný seriál, ve kterém se dozvíte, jak došlapovat, jak posilovat nebo jak protahovat. Věřte, že pak to půjde lépe!

Bojujete s různými zraněnými nebo bolestmi zad a kloubů, které vás omezují v běhu? Možná není příčina tam, kde byste ji primárně hledali a možná její řešení je jednodušší než by se mohlo zdát. Připravili jsme si pro vás s Vítkem Palackým, šéf fyzioterapeutem ORP Centra, seriál, kde se zaměříme na jednoduchá cvičení a protahování, které můžete dělat kdykoliv a kdekoliv. 

Než jsme se dostali k prvním cvikům, řešili jsme spolu klasickou otázku, jestli běhat přes patu anebo přes špičku. „Podle mě je ideální špička-pata-špička z vnější hrany na vnitřní. Ale pokud je samotný došlap moc před tělem, může to být velmi tvrdý náraz a tím pádem se více zatěžují  nosní klouby než v případe, kdyby se země dotkla první pata, ale právě pod tělem. Právě v případě, že běháte přes špičku, ale došlap není pod tělem, tak si enormně přetěžujete lýtko,“ říká Vítek Palacký.

Je samozřejmé, že netrénovaný běžec, bude mít s takovou techniku po x-kilometrech problém. K tomu přičtěte tlumené boty a špatná technika nášlapu je na světě. Naopak proti nášlapu přes špičku je přetěžování Achillovky a lýtek. I z toho důvodu Vítek takový nášlap nedoporučuje začínajícím běžcům.

Velkou roli při technice běhu hrají zkrácené svaly – hlavně přední a zadní stehenní sval. Ty ovlivňují celou trajektorii pohybu nohou. V případě, že máme zkrácený přední stehenní sval a ohybače kyčlí, tak člověk nezanoží. Pak dochází k tomu, že zanožíte zakloněním v zádech a jejich přetížení. Proto jsme se první díl našeho seriálu rozhodli věnovat právě správnému protažení.

Celý seriál s fotkami cviků a přesnými popiskami naleznete na www.jedendenbezce.cz